Sunday 21 July 2013

PUASA DAN WANITA




PENGERTIAN PUASA

Menahan diri daripada perkara-perkara yang membatalkan puasa dari terbit fajar hingga terbenam matahari, dimulakan dengan niat berpuasa kerana mengharapkan keredhaaan Allah SWT.




Firman Allah SWT :
"Wahai orang-orang yang beriman, diwajbkan keatas kamu berpuasa sebagaimana telah diwajibkan keatas orang-orang sebelum kamu, semoga kamu bertakwa." (Surah al-Baqarah: 2: 183)

Dan firmanNya lagi :
"Bulan Ramadhan yang diturunkan al-Quran di dalamnya sebagai petunjuk bagi manusia dan keterangan-keterangan daripada petunjuk dan pembeza (antara yang hak dan yang batil). Maka sesiapa yang melihat bulan ramadhan, hendaklah dia berpuasa." (Surah al-Baqarah:2:185)

Syarat Wajib Puasa :


  1. Islam 
  2. Baligh 
  3. Berakal 
  4. Berkemampuan 
  5. Bermukim 
  6. Suci 

Hikmah berpuasa dan kelebihan Ramadhan


  • Ketibaan ramadhan, umat islam diseluruh pelusuk dunia serentak mengerjakan ibadah puasa dalam satu masa tertentu. Kesatuan hati dan niat tulus ikhlas ini dilakukan semata-mata untuk abdikan diri kepada Allah SWT.
  • Dengan diwajibkan puasa, semua golongan islam, kaya dan miskin berada dan ttidak berada terpaksa menempuh ujian yang sama. Dengan berpuasa menimbulkan keinsafan dan perasaan bertimbang rasa serta kasih mengasihi ssesama umat islam.
  • Amalan berpuasa melahirkan jiwa insan yang selalu taat kepada Allah, justeru akan lahir pula ketenangan jiwa dan ketakwaan. 
  • Dari segi kesihatan, perut yang melalui proses berpuasa dapat dibersihkan, sekali gus beberapa penyakit yang terdapat di dalam tubuh badan manusia dapat di atasi. 
  • Puasa ittu disifatkan oleh Rasulullah sebagai separuh daripada kesabaran.
Perkara-perkara yang membatalkan puasa 

  1. Makan atau minum dengan sengaja meskipun sedikit.(Jika terlupa, tidak membatalkan puasa teapi wajib berhenti sewaktu menyedari bahawa diri sedang berpuasa) 
  2. Memasukkan sesuatu benda kedalam rongga yang terbuka dengan sengaja
  3. Muntah dengan sengaja
  4. Kelua haid dan nifas
  5. Gila 
  6. Murtad ( Keluar dari islam ) 
  7. Mengeluarkan mani dengan sengaja
  8. Bersetubuh 

Sumber : Indahnya hidup bersyariat( Dato' Ismail Kamus dan Mohd Azrul Azlen B. Abdul Hamid)




No comments: