Monday 24 June 2013

Bercantik-cantik Dalam Menutup Aurat.

Bertuah sungguh kaum wanita serba-serbi kejadiannya diciptakan Allah adalah cantik dan menawan. Kecantikan wanita sering dipadankan dengan kata-kata sastera yang indah lagi mengasyikkan. Wanita bukan sahaja cantik tetapi suka dipandang cantik. Justeru, Islam sebagai sau-satunya cara hidup yang serba lengkap pasti mempunyai cara kawalan dan pengaturan untuk memelihara maruah dan kehormatan wanita. 

Rasulullah S.A.W bersabda: "Wanita itu adalah aurat yang tertutup." (Riwayat Tirmidzi). Berdasarkan hadis ini, ulama berpendapat bahawa segala yang kelihatan dari wanita itu adalah aurat, hinggakan kukunya pun demikian. Apabila kecantikan wanita itu sinonim dengan aurat, maka membukanya dipandang keji dan dibenci. Ini kerana dari segi istilah bahasa Arab, asal perkataan 'aurat' itu bermaksud keaiban. Setiap sesuatu yang aib itu hendaklah ditutup dari pandangan dan disembunyikan dari pengetahuan.

Dari segi istilah syarak pula, aurat itu ialah bahagian-bahagian daripada anggota tubuh badan yang perlu ditutup dari pangangan mata. Menurut pendapat yang masyhur dalam mazhab As-Syafie, umala sepakat mengatakan bahawa aurat bagi wanita yang sudah baligh apabila berhadapan dengan lelaki ajnabi (bukan mahram) ialah berpakaian menutup seluruh tubuhnya kecuali muka dan telapak tangan hingga pergelangannya.





Ini berpandukan firman Allah S.W.T : " Katakanlah kepada wanita yang beriman; hendaklah mereka menahan pandangan matanya, dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak daripadanya (muka dan tapak tangan hingga pergelangan); dan hendaklah mereka melabuhkan kain tudung kepala menutupi ke dada mereka." (an-Nur : 31)

Keuntungan Menutup Aurat.

Selain perintah menutup aurat, ayat al-Ahzab; 59 turut menyatakan hikmah mengapa didatangkan hukum, iaitu untuk memelihara maruah wanita dan menjadi perisai menyelamatkan mereka daripada gangguan manusia (lelaki). Sebabnya ialah dengan berpakaian menutup aurat yang sempurna,wanita akan memperoleh tiga keuntungan: 

1) Sebagai penghormatan kepada mereka kerana dikenali sebagai wanita yang mulia dan   baik. Justeru kerana itu, mereka tudak diganggu oleh manusia yang fasik.

2) Kecantikan dan keindahan tubuh mereka akan terlindung daripada mencetuskan keinginan jahat dalam hati orang yang berpenyakit hatinya. Ini menghindari perbuatan jahat daripada berlaku ke atas mereka.

3) Dengan menutup tubuh mereka, wanita mendapat kekuatan dalaman untuk menahan diri sendiri daripada melakukan perbuatan dosa dan maksiat.




sumber : Majalah Anis, Julai 2009






No comments: